Til DNT Valdres
Stølsruta over Sandadn ved Ala
Fottur

Stølsruta i Valdres - en historisk vandrerute

Fra uminnelige tider har det vært ferdsel både til lands og til vanns i vårt langstrakte land. Ferdsel har gått over fjellvidder og breer, langs skogstrekninger og på sjøen, mellom bygder, grender, byer og gårder. Mange av de gamle rutene har for lengst forsvunnet, men det finnes fortsatt synlige veifar og mangfoldige ferdselsminner igjen.

Historiske vandreruter er et samarbeid mellom DNT og Riksantikvaren som gjør gamle ferdselsveier bedre kjent og mer brukt. De utvalgte rutene gir deg flotte friluftsopplevelser i kombinasjon med unik kulturarv. I 2018 ble det åpnet flere nye ruter, blant annet:

Stølsruta i Valdres

Valdres har i dag det største sammenhengende stølsområde med aktive setre i Nord-Europa, og med landets største stølslag med 41 støler. Inn til hvert stølslag går det buferdsstier, og mange stølslag og områder er bundet sammen med reksler. Den historisk vandrerute gjennom Stølsvidda går fra stølslagene i Nord-Aurdal via Vestre Slidre og til Vang der vi ender opp på Ellingbø.

Bli medlem
Bli medlem