28. mai hadde Seniorgruppa fottur rundt Fodnesåsen

Utsikt mot Strandefjorden
Utsikt mot Strandefjorden Foto: Olaug Kristine Tronsplass

Det var en sprek gjeng på 16 personer som starta på turen opp til Kviteberg 542 moh, fra Fagernes 360 moh. Vi gikk opp fra Valdres Auto. Derfra er det en fin stigning som er lett å gå.

Klare for tur
Klare for tur Foto: Olaug Kristine Tronsplass

Vi tok en liten stopp ved Kjelda, der som husmennene på Kviteberg henta vannet sitt fra. Derfra er stien smal, og det kunne ikke vært lett å gå der med to fulle vannspann.

Foto: Olaug Kristine Tronsplass

Vel fremme ved paviljongen får vi en fantastisk flott utsikt over Fagernes mot Leira. Her valgte tre personer å gå tilbake samme vei, med Kari Borgny Fjelltun som turleder, men de gikk videre veien opp til Hyllo i stedet.

13 personer gikk videre opp til Valakampen 740 moh. Der er det veldig bratt opp, men med tau langs stien er den lett å gå, men pusten gikk jevnt, i alle fall på turleder.

Halvveis er det et flott utsiktspunkt mot Strand, så der tok vi en liten hvil. Vel oppe fikk vi lønn for strevet. Da så vi også mot Marsteinshøgda og Vestsida. Her tok vi en lengre stopp med kaffe og niste.  Herfra skulle turen gått opp Bergastien, men med alt regnet denne uka, og natta til i går, droppa vi den.

Vi gikk så stien ned fra Valakampen til Kjelda. Herfra fulgte vi stien tilbake til Valdres Auto. Da vi kom inn på Hyllevegen igjen, møtte vi de tre som kom tilbake fra Hyllo. Det var bra taima, så alle seksten gikk samla til bilene. Vi brukte tre timer på turen inkl pausene.

Takk til alle som ble med på turen.

Det har blitt mange nyutdanna turledere nå, og på denne turen hadde jeg med meg Nina Horn Steindebakken.