3. juni var det Onsdagssnerten på Aurdalsåsen

Nyter utsikten på Fjellenden

17 glade turgåere møttes ved foten av gamle slalåmbakken ved Danebu. Det var lett skydekke med gjennombrudd av sol, og en del vind. Etter opprop og repetisjon av smittevernregler startet vi turen i oppoverbakke. Det er noen høydemeter å forsere i starten; Anne Reidun meldte seg heldigvis som baktropp, og vi hadde jevnlige pauser, så vi kunne gå noenlunde samlet opp. For bare 2 dager siden var det ganske vått og snø i stien, men idag var det bart, om enn litt vått noen steder.

På toppen av Fjellenden kunne vi se regnbygene i vest, men vi gikk heldigvis klare hele turen. Det er fantastisk utsikt over store deler av Valdres, helt til Jotunheimen, Golsfjellet, og til og med de høyeste toppene på Rondane fra Fjellenden. Det var fortsatt en god del snø i fjellet.

Gjengen samlet på Fjellenden
Gjengen samlet på Fjellenden Foto: Linda Wickstrøm

Etter velfortjent veskepåfyll var vi klare for neste etappe av turen til Heimveglitjedn. En lettgått strekning med tydelig sti hele vegen. Vel framme måtte vi passere en liten bekk, som ikke var så liten lengre…, men alle kom seg trygt over. Isen lå fortsatt over tjedne.

Her tok vi en liten rast, spredte oss utover lia, og spiste medbrakt niste.

Turen videre til Storstølsknatten var litt mer strabasiøs; her var store deler av stien dekket av snø, som vi noen ganger kunne gå rundt, andre ganger valgte vi å forsere den. Det var også store vannmengder i stien, noe som gjorde at vi valgte å gå utenom. Skal si vi fikk brukt lårmusklene i myk mosegrunn oppover bakkene. Etter noen omveier kom vi omsider opp til Storstølsknatten og kunne igjen nyte utsikten.

Herfra valgte vi å gå raskeste veien ned til veien og følge den til utgangspunktet, Dels pga mye væte og snø på stiene, dels fordi vi hadde brukt litt mer tid enn beregnet.

Selv om noen ble våte på beina var det god stemning i gruppa, og alle var fornøyde med turen. Selv om mange var kjent på Aurdalsåsen fra før, var dette en tur de ikke hadde gått før.  Flere sa at dette var en tur de ville gjenta seinere.