Første helga i september var det yoga og tur i villmarksparadiset Vassfaret

Fantastisk med yoga i det fri

Vi ble en liten gruppe på 6 personer som møttes denne første helgen i september. Tyttebær, krekling og blåbær sto klare i lyngen, og bladene spraglet i rødt, oransje og gult. En fryd for øyet. Og ganen.

Masse modne bær overalt
Masse modne bær overalt Foto: Linda Wickstrøm

Fredag opprant med regnbyger, så vi valgte å gå første turen ved oppmøte, for det var opphold akkurat da. Turen gikk til Høgdefjellet, en lett tur gjennom bjørkeskogen, med storflott utsikt over Strøen og Vassfaret når vi kom på toppen, 1055 moh. Her koste vi oss med medbrakt niste på lesiden, før vi valgte en alternativ rute tilbake.  Mange hadde sittet i bilen i mange timer og syntes det var godt å bevege seg litt.

Så fikk vi installert oss på Fønhuskoia, som ligger vakkert til ved Strøen. På grunn av koronasituasjonen hadde vi hele hytta for oss selv og kunne meske oss med egne rom.

Når vi ryddet stua hadde vi også god plass til yogamattene, og var klare for første økt, med rolige øvelser.

Alle tok del i vannbæring, vedfyring, matlaging og oppvask, og alt arbeid fløt lett og naturlig. Når regnet øste ned utover kvelden hadde vi det trygt og varmt ved middagsbordet og stemningen var god og lett.

Etter yoga og frokost lørdag var vi klare for en litt lengre tur mot Vassfarplassen. Det var sti på begge sider av vassdraget og etter ønske fra turdeltakerne valgte vi å gå ned langs vestre siden av vassdraget først. Det var ikke det beste valget. Stien på denne siden ble etter hvert ganske utydelig, og gikk over myrer og bekker, med mye trefall over stien.

En av turdeltakerne fikk vonde bein, men ville hverken snu eller vade elven for å avkorte turen, så vi fortsatte etter en god rast. Solen tittet fram etter lunsj og været ble etter hvert ganske nydelig.

Dessverre ble beina til turdeltakeren verre og verre, og uten mulighet for å komme inn her med bil måtte vi bare fortsette turen. Vi valgte at 3 av turdeltakerne gikk i forveien, mens vi 2 turledere gikk sammen med mannen med de vonde beina for å motivere og støtte. Det hjalp noe med sportstape og smertestillende, mannen klagde ikke, men turen tilbake tok lang tid. Faktisk var vi ikke tilbake ved hytta før mørkret rant på.

Heldigvis hadde de andre 3 laget ferdig middag til vi kom, og det smakte helt fantastisk. Det ble en rolig kveld på hytta.

Søndag startet med sol og vi kunne ha yogaøkten ute på terrassen, noe alle satte ekstra pris på.

Etter frokost, oppvask, rydding og utvask var vi klare for en lett tur til Slakollen. Turen gikk opp gjennom skogen på godt merket sti. På Slakollen kunne vi kose oss i solen med lunsj, før turen gikk tilbake.

Ved bilen valgte noen av oss å avlutte helgen med en rask oppfriskende dukkert i Strøen, mens andre takket for seg og kjørte hjem igjen.