Første helga i august var det langhelg i Jotunheimen

På toppen av Besseggen
På toppen av Besseggen Foto: Steinar Kvåle

Langhelg med Gjendesheim, Memurubu, Surtningssue og Besseggen. 8 kvinner og 2 turledere møttes på Gjendesheim torsdag, været så ikke bra ut på morgenen, men vi fikk bra vær på turen inn til Memurubu. Gjengen var spente og forventningsfulle med masse godt humør. Denne torsdagen gikk vi fra Gjendesheim til Memurubu langs med Gjende.

På sti til Memurubu
På sti til Memurubu Foto: Steinar Kvåle

Da vi ikke fikk frokost så tidlig som jeg ønsket, startet turen kl 8.10 fredag morgen. Surtningssue er målet for dagen og med tur over Raudhamaren på tur oppover. Bratte bakker møtte oss, og jeg synes selv vi hadde ett fornuftig tempo og stopp på turen oppover. Vel vitende i bakhodet at vi hadde tidspress på oss. Fra vi begynte å gå hadde jeg 11 timer og 50 min til middagen.

Ikke alle likte den bratte oppstigningen og heller ikke det bratte skråpartiet opp til Raudhamaren, men de taklet dette fint. På det flatere partiet etter Raudhamaren, kortet jeg inn på hyppigheten av pauser og økte tempoet litt, jeg begynte å se at vi måtte ha en viss fart for å rekke til toppen.

Og før vi passerte Raudhamaren, spurte en av damene om jeg kunne vise hvor vi kuttet over den gangen, som hun sa: jeg har vist lagt igjen motivasjonen min ned i steinrøysa i dag. På 1800 moh fortalte jeg henne at her er det fint å krysse over, for å gå Memurudalen tilbake til Memurubu. 3 av damene valgt her å ta denne kortere turen.

Opp fra Memurubu mot Surtningssue
Opp fra Memurubu mot Surtningssue Foto: Steinar Kvåle

Begynnelsen på oppstigningen til Surtningssue er et meget bratt parti, jeg lot deltakerne styre sitt eget tempo opp dette partiet, og i slike partier er det også greit med litt avstand da det kan være stein som glir litt nedover. Jeg oppdaget at en av deltakerne ble hengende litt etter, men jeg så ikke dette som noe problem, da vi stoppet opp med jamne mellomrom.

Oppe på den flatere delen mot steinbua, så ble hun hengende lenger og lenger etter, jeg holdt meg i front for å holde retningen på den litt dårlig merkede stien, lot de første damene styre tempoet, vel vitende om at jeg ville ta en oppsamlingsstopp ved steinbua. Hun som ble hengende etter, sendte beskjed opp til oss med noen som kom oppover at hun ble med de 3 damene som vi møtte på turen, ned til Memurubu.

Etter en liten pause ved steinbua, satte vi kursen til toppen, en snøfonn måtte passeres og det var rett og slett tungt å gå det siste stykket opp. Vi kom til toppen og glade var vi for det.

På toppen av Surtningssue
På toppen av Surtningssue Foto: Steinar Kvåle

Været var også med oss, så vi fikk se mye. Regnet fikk vi først da vi kom ned i Memurudalen. En deltaker sparket borti en stein og måtte plastres, da hun fikk rift i leggen. Her burde jeg ha hatt med strips for å "sy" sammen riftet. Over halve gjengen jobber innenfor helse sektoren og ingen av oss hadde med den slags.

Jeg er klar over at noen av damene ikke var fornøyde med ikke å ha fått være med helt til toppen, det er flere årsaker til dette, litt dårlig kondisjon for denne dagsturen, fikk ikke startet opp så tidlig som vi hadde ønsket, dagsformen, tidspress, burde hatt tid til 2 gode pauser på turen opp i stedet for bare 1 matpause.

Vi fikk snakket litt alle sammen om denne dagen og jeg føler at alle tross alt syntes det ble greit slik det ble. I alle fall, ingen sure miner etterpå.

Lørdag la vi om programmet, pga regnværet, vi fikk en 2 og en halv times fottur uten sekk oppover Memurudalen, vi gikk opp til det flatere partiet før stien vender opp over mot Memurutunga. Anne-Lise ledet gruppen på denne dagsturen. Linda holdt joga time i matsalen på Memurubu etter lunsjen. En dag med fint avbrekk, kanskje det er en ide å legge inn joga time på flere fjellturer?

Søndag starter vi turen kl 8.30, været er usikkert, med spådd ok. Vi setter kursen for Besseggen og været er med oss. Denne dagen lot jeg Anne-Lise og 2 av damene styre tempo og pauser, men det ble nok mest Anne-Lise som måtte styre dette. Denne dame gjengen er så sammensveiset at det er en lett oppgave. Noen var nok litt spente på selve eggen. Ved toppen av eggen, fikk vi en matpause før yr og tåke dekket resten av turen over topp punktet. Her tok jeg ledelsen og viste veien over. Det var mye folk på tur denne dagen, noen av damene syntes det hadde vært enklere å gå opp eggen om de hadde sluppet å vente i kø. Kødannelse ble det også på turen ned til Gjendesheim i de bratteste partiene.

3 turforslag kom det også inn. Det betyr at «Helgetur i Jotunheimen har planene klare for de neste 3 årene.

Fornøyde turledere

Det er alltid moro å ha med seg en slik blid gjeng med godt humør på tur.