Kremtopper i Valdres 2021

Å gå på tur er en flott aktivitet alene eller med andre. Noen ganger gir det et lite ekstrapuff til å komme seg over dørstokken om det er et opplegg man kan henge seg på.

Også i år vil DNT Valdres ha et tilbud til alle som liker turkarusell og et mål for turene. Vi har valgt ut 12 flotte og enkle turmål som er lokalisert i alle de ulike valdreskommunene. Enkelte topper kanskje litt mindre kjente, men likevel flotte turmål.

Foregår i perioden søndag 20. juni til 17. oktober. Det blir da avslutning etter høstferieukene.

Klarer du å besøke alle i løpet av bar­marksesongen 2021? Ta utfordringen da vel! I tillegg til de flotte turene du vil få, venter et synlig premiebevis til:

• de voksne som greier minst 10 av toppene
  • de barn (under 16 år) som besøker minst 5 av toppene

Hvordan registrer du bestigningene?

Av omsyn til fare for smittespredning blir det ikke kasser, bøker og penner på toppene i år. Vi vil heller ikke legge ut informasjonsbrosjyrer eller registreringskort. I stedet blir det på hver topp satt opp et skilt merket DNT SjekkUT , dette for å vise at du er kommet til riktig sted.

1. Du kan registrere elektronisk via UT appen. Søk opp listen "Kremtopper i Valdres 2021" (tilgjengelig kvelden før oppstartsdato) og når du er i nærheten av målet, registres målet ved å trykke på SjekkUT.
  2. Har du ikke UT appen, tar du en selfi med skiltet og det karakteristiske med toppen, slik at vi kan gjennkjenne hvor du har vært. Når kravet til antall topper er fullført, kan du sende e-post med dato for besøk, vedlagt bildet du tok på toppen, navn og evt. medlemsnummer i DNT Valdres, samt alder for de under 16 år til kremtopper@dntvaldres.no

Dersom stolpen med skiltet mot formodning ikke står på toppunktet, godkjenner vi at du tar en selfi som viser hvor du er.

For hver av toppene finner du nedenfor:

• Kort beskrivelse av én atkomstrute (for enkelte to alternativ) til hver av toppene (vi gjør oppmerksom på at noen av toppene har flere vanlige ruter, og de som er kjent fra før går naturligvis den veien de kjenner eller foretrekker, men for å gjøre det enklest mulig for de som ikke har vært på toppene før har vi primært valgt ut én rute).
  • Ha alltid med kart og kompass som sikkerhet.

Dersom du ønsker grundigere beskrivelser anbefaler vi turbøkene "På tur i Valdres, Øst" og "På tur i Valdres, Vest" fra Glittertind forlag i Skrautvål. I bøkene er flere alternative ruter beskrevet og stiplet inn på gode kart, og det er mange flotte bilder.

Himalaya (826 moh) Etnedal

4,5 km t/r, 200 høydemeter, 1,5 - 2 timer t/r (grønn)

Hvem har ikke drømt om en tur til Himalaya? Hvorfor en beskjeden skogstopp på Tonsåsen har fått dette navnet kan du lure på, for turen er enkel.

Atkomst: Ta av fra fv. 33 og parker ved tidligere Tonsåsen Opptreningssenter. Det er skiltet innover kjerrevei i skog, og forbi sørenden av Nøkletjednet. Så litt bratt mot toppen, der belønningen er flott utsikt til Etnedal og Fjellsenden. På returen kan man gå kjerrevei og sti på andre siden av Nøkletjednet, for å få en rundtur.

Himalaya med utsyn mot Nøkletjednet og Etnedal
Himalaya med utsyn mot Nøkletjednet og Etnedal Foto: Tor Harald Skogheim

Spåtind (1414 moh) Etnedal

13 km t/r, 400 høydemeter, ca. 4 timer t/r (blå/rød)

Spåtind er høyeste topp i det store Synnfjellmassivet, og grensepunkt mellom Etnedal og Nordre Land. Utsynet er blant de videste og mest varierte i hele Valdres, og det er en sikteskive på toppen. At forsvarets sambandsstasjon på toppen ikke akkurat er noen perle må vi bare ta med på kjøpet!

Atkomst: Fra Fagernes kjører du mot Kruk/Nythun og videre gjennom Steinsetbygda til ca. 3 kilometer forbi Nord-Etnedal kirke. Ta av t.v. og følg skilting mot Lenningen. Ca. 2 km etter vannet Hafsenn (på h.s.), og etter ca. 1 t kjøring fra Fagernes, er det rommelig parkering på h.s. av veien, ved Fjellheim. Dette er 2,5 km før Lenningen Fjellstue. Turen starter på kort hyttevei, og så på sti, delvis i bratt stigning til du møter hovedruta fra Lenningen. Denne følges, også i noen bratte stigninger, helt til toppen.

Spåtind
Spåtind Foto: Morten Helgesen

Binnhovdknatten (1165 moh) Nord-Aurdal

4 - 5 km t/r, 250 høydemeter, 1,5 – 2 timer t/r (grønn)

Mange ruter kan brukes for å nå denne markerte toppen som er høyeste punkt på åsen nordøst for Aurdal og Leira. Belønningen er flott utsikt, blant annet mot Mellene samt fjernere topper og tinder.

Atkomst: Lettest fra Danebusida, ved å kjøre opp ved Aurdal kirke, etter hvert på bomvei opp til Damtjednet. Ta til venstre mot Aurdal Fjellkirke, kjør innover på høyre side av Engetjednet til nordenden. Parkeringsmulighet her. Gå langs veien mot stølen Skålin, og ta til venstre på blåmerket sti bratt opp gjennom skog. Etter hvert flater det ut, og det blir lett innover ryggen mot toppen.

Binnhovdknatten
Binnhovdknatten Foto: Solveig Solbakken Holter

Falken (1185 moh) Nord-Aurdal

7 km t/r, 250 høydemeter, 2 – 2,5 time t/r (blå)

Toppunkt på avrundet og lettgått snaufjellsplatå. Vid og flott utsikt.

Atkomst: Kjør fv. 51 mot Gol. Ca 2 km etter fylkesgrensa mot Viken (tidligere Buskerud) tar du inn til venstre på grusvei mot Hølstølen. Bomkasse etter 1,6 km, og ved veidele litt etter tar du veien til venstre mot Hølstølen. Flere parkeringsmuligheter. Gå stikkvei opp til høyre, og kort etter inn på sti opp skogen. Etter hvert skiltet mot Falken, og så på tydelig men umerket sti siste 1,5 km til toppen.

Falken,  fra en fellestur mot toppen i 2019
Falken, fra en fellestur mot toppen i 2019 Foto: Olaug Kristine Tronsplass

Kristiansmokollen (493 moh) Sør-Aurdal

4 km t/r, 320 høydemeter, 2 – 2,5 time t/r (blå)

Litt nord for tettstedet Begnadalen ruver denne kollen med stupbratte sva på vestsida av dalen. Trivelig tur gjennom fin furuskog mot toppen.

Atkomst: Parker på rasteplassen ved E16 ca 150 meter nord for brua over Muggedøla. Gå over brua og rett etterpå inn t.h. på en litt utydelig innkjørsel. På traktorvei opp langs elva 400 meter, og så inn på sti mot venstre. Over et hogstfelt der stien kan være litt utydelig, men bedre når stien dukker inn i skogen igjen. Brattere etter hvert. Litt før toppen deler stien seg. Den tydeligste, til venstre, går til en fast turmålkasse, der DNT-skiltet er plassert. NB Vær forsiktig ute på kanten av stupet!

Kristiansmokollen, med utsyn nedover Begnadalen
Kristiansmokollen, med utsyn nedover Begnadalen Foto: Liv Barbro Veimodet

Sæterknatten (1137 moh) Sør-Aurdal

10 - 11 km t/r (fra Fledda), ca. 300 høydemeter, 3,5 - 5 timer t/r (blå)

Toppunkt på det vide Manfjell-massivet sør for Hedalen, ute på kanten mot det sagnomsuste Vassfaret. Lettgått og åpent fjellandskap det meste av turen, og flott utsyn mot Vassfaret fra toppen.

Atkomst: Like nord for Hedalen stavkirke tar du av til venstre (skilt mot Fledda), og følger bomveien nesten til enden. Her er vanligvis en låst bom over veien – og plass til å parkere noen biler. Følg grusveien til det andre veikrysset. Herfra to alternativ, vi beskriver det vestre. Fortsett rett fram til enden av veien, til skiltet stistart. Stien følges slakt oppover via Tubba mot fjellet, noen steder litt vått/myrlendt. Vest for høgde 1066 m er det et markert stikryss med fire armer. Ta til venstre, videre lett innover mot toppen.

Sæterknatten med flott utsyn ned mot Aurdalsfjorden i Vassfaret
Sæterknatten med flott utsyn ned mot Aurdalsfjorden i Vassfaret Foto: Kari Hagelund Nordby

Syndisfjellet (1117 moh) Vestre Slidre

5 km t/r, ca. 20 høydemeter, 1,5 time t/r (grønn)

Avrundet høydepunkt mellom Søre Syndin og vannet Fiskeløyse, med vidt utsyn. Turstart ved Sonjavarden, bygget i 1937 til ære for Sonja Henie som var på tur til Syndin den sommeren. Varden ble restaurert i 2012, da var det 100 år siden Henie ble født.

Atkomst: Ta av fra E16 ved Riste bru i vestenden av Slidrefjorden, og kjør østover til Før (ca. 2 km fra brua). Her er det skiltet mot Kvislasyndin (automatbom). Sonjavarden (1096 moh.) er på veiens høyeste punkt. Flere stier går ut herfra, Syndisfjellet ligger i sørøst, på sørsida av Fiskeløyse. Følg sti nordover til et stølslag, forbi dette og så sørover og ned mot Fiskeløyse. Videre i slak stigning til toppen av Syndisfjellet. Flott og vid utsikt i alle retninger.

Syndisfjellet
Syndisfjellet Foto: Grete Søndrol Rolfsen

Kruk-knappen på Gilafjellet (ca 1565 moh) Vang

9 km t/r, ca. 600 høydemeter, 4 - 5 timer t/r (rød)

Gilafjellet er et langstrakt massiv mellom de store fjellvatna Helin (i sør) og Nørre og Midtre Syndin (i nord). Flott og variert utsyn til alle kanter, mot vidder og vann, og mot topper og høge tinder.

NB Kruk-knappen er et vestre utsiktspunkt på Kruk, en markert liten knaus ca. 500 meter SV for hovedvarden. Ekstra sugende utsyn ned i juvet Svørsbøtten og videre mot Helin 700 meter under.

Atkomst: Ta av fra E16 ved Riste bru i vestenden av Slidrefjorden. Følg skilt mot Syndinstøga (automatbom) og fortsett rett fram og ned mot Pyttingen, oset mellom Nøre og Midtre Syndin. God parkeringsmulighet 100 meter etter brua (skiltet). Følg sideveien nesten opp til stølene på Nørre Gile, så på tydelig sti oppover lia. Spredt varding og sporadiske skilt opp mot Kruk (1582 m) som er høyeste punktet på Gilafjellet. Og så altså den korte avstikkeren bort til Kremtopp-punktet!

Gilafjellet (th) med Pyttingen i forgrunn
Gilafjellet (th) med Pyttingen i forgrunn Foto: Anne Reidun Tvenge

Horntind (Hødntinden) (1454 moh) Vang

7 km t/r, 360 høydemeter, 3 - 4 timer t/r (blå)

Hødntinden er en kjempemessig topptur, og på mange måter overraskende flott. Man ser og opplever mer enn man skulle forvente av en såpass lav topp. Utsikten utover Øyangen og Steinbusjøen med Jotunheimen der bak må bare oppleves. Tar man i tillegg en avstikker ut på pynten mot sørøst, får man dessuten et herlig skue ned til Øye.

Adkomst: En snau kilometer innover på Fv 252 mot Eidsbugarden er det parkeringsplass på venstre side av veien. Stien begynner på andre siden av veien, skjønt sti og sti, det er mer en anleggsvei man følger den første delen av turen. Etter en stigning på ca. 150 meter flater det ut og går litt nedover i retning Øyangen. Et stykke før vannet begynner selve stien (og merkingen). Man forlater anleggsveien (som fortsetter til en demning ved utløpet av Øyangen) og dreier til høyre. Videre krys­ser man ei flate før siste bakken til topps. Det er noen litt brattere partier mot slutten, men disse er helt uproblematiske.

Horntind, fra toppen mot Steinbusjøen - Øyangen, med tindene mellom Bygdin og Gjende i bakgrunnen Foto: Tor Harald Skogheim

Raudhorn på Slettefjell (1143 moh) Vang

4 - 5 km t/r, 150 høydemeter, 2 – 2,5 time t/r (grønn)

Markert topp i kanten av Slettefjell, på nordsida, mot Beito, Lykkja og Skredbergo. Flott utsyn mot bygdene og Øyangen, mot topper i nord og øst, og ikke minst mot de høye tindene nord for Bygdin.

Atkomst: Det er mulig å gå fra øst, med start nokså nær alpinanlegget i Raudalen, men vi skisserer ei rute fra vest. Kjør da fra Beitostølen til Skredbergo og videre oppover Slettefjellveien (bomvei). Oppi stigningene etter vannet Fleinsendin tar du av til venstre, ned mot Gipestølen. Etter en snau kilometer er det mulig å parkere. Gå sidevei (t.v.) mot Hølastølen. Herfra tydelig dyretråkk over Gipehøvda og ned til utløpet av et langt, smalt tjern. Mer utydelig tråkk videre, men ta litt opp etter utløpet, over et lite høydedrag og ned i et lite søkk – så videre opp mot ryggen som fører til toppen av Raudhorn. Flere steder underveis er det også flott utsikt inn i Jotunheimen og ned mot Rauddalen.

Raudhorn, toppen sett fra øst. Ruta fra vest kommer opp ryggen fra venstre
Raudhorn, toppen sett fra øst. Ruta fra vest kommer opp ryggen fra venstre Foto: Tor Harald Skogheim

Øystre Fagerdalshøe på Valdresflye (1504 moh) Vang

7 km t/r, ca. 160 høydemeter, ca 2 timer t/r (grønn/blå)

Trivelig, men lite brukt turmål rett vest for Valdresflyvegen, med DNT-sti som går rett forbi.

Atkomst: Kjør til toppen av Valdresflye (langt parkeringsfelt langs veien her). Følg T-merket sti fra bygget på toppen, skiltet mot Torfinnsbu (ikke mot Rasletind)! Først sørvestover, så lett ned mot nordryggen på Øystre Fagerdalshøe. Ta av sørover og følg ryggen til topps. Er du heldig vil du nede på ryggen passere ei fangstgrop, murt ned i bakken. Den har vært brukt under reinsjakt i tidligere tider. Det fins mange lignende rundt om i Valdres-fjella (og andre steder)! Samme rute tilbake.

Ei alternativ rute er å starte fra veien 2 – 3 km sør for toppen av Valdresflye (noen p-muligheter på begge sider av veien). Gå vestover mot sørryggen av Øystre Fagerdalshøe, og følg ryggen til toppen. Retur kan da legges ned nordryggen, og så østover mot veien igjen.

Øystre Fagerdalshøe, ved fangstgropa på nordryggen, mot Raslet (1854 moh)
Øystre Fagerdalshøe, ved fangstgropa på nordryggen, mot Raslet (1854 moh) Foto: Tor Harald Skogheim

Rabalsmellin (1111 moh) Øystre Slidre

3,5 km t/r, 200 høydemeter, 1 - 1,5 time t/r (grønn)

Imponerende utsyn tross beskjeden høgde, både ned mot Vangsjøen, mot vide vidder og stølsgrender og mot Skaget (1685 m) og andre topper innover i Langsua nasjonalpark. På toppen er det også en svært detaljert sikteskive.

Atkomst: Ta av fra fv. 51 litt nord for Rogne kyrkje, og følg skilting mot Rabalen/Vangsjøen. Turstart fra god parkeringsplass rett ved nedlagde Vangsjøen fjellstue. Turen opp er kort og enkel, men noen korte, bratte kneiker før du er oppe på det vide snauplatået der sikteskiva står.

Rabalsmellen mot Røyre (tv) og Vangsjøen. Bak er Jotunheimen og Skaget (th)
Rabalsmellen mot Røyre (tv) og Vangsjøen. Bak er Jotunheimen og Skaget (th) Foto: Tor Harald Skogheim
Krus - samleobjekt (premie i 2017)

Premiering:
Send inn, lever registreringene dine som nevnt over innen 20. oktober så er du berettiget til et flott krus med motiv fra en av toppene og årets logo.

I tillegg trekkes det ut tre flotte premier blant hhv. voksne og barn, sponset av Sport 1 på Leira.