Kremtopper i Valdres 2020

Gluptinden
Plakaten på Skørsnøse
Plakaten på Skørsnøse Foto: Torkjell Haugen

Å gå på tur er en flott aktivitet alene eller med andre. Noen ganger gir det et lite ekstrapuff til å komme seg over dørstokken om det er et opplegg man kan henge seg på.

Også i år vil DNT Valdres ha et tilbud til alle som liker turkarusell og et mål for turene. Vi har valgt ut 12 flotte og enkle turmål som er lokalisert i alle de ulike valdreskommunene. Enkelte topper kanskje litt mindre kjente, men likevel flotte turmål.

Foregår i perioden 21. juni til 27. september.

Klarer du å besøke alle i løpet av bar­marksesongen 2020? Ta utfordringen da vel! I tillegg til de flotte turene du vil få, venter et synlig premiebevis til:

• de voksne som greier minst 10 av toppene
  • de barn (under 16 år) som besøker minst 5 av toppene

Hvordan registrer du bestigningene?

Av omsyn til fare for smittespredning blir det ikke kasser, bøker og penner på toppene i år. Vi vil heller ikke legge ut informasjonsbrosjyrer eller registreringskort. I stedet blir det på hver topp satt opp skilt/oppslag med navn og høyde på toppen, dette for å vise at du er kommet til riktig sted.

1. Du kan registrere elektronisk via appen DNT SjekkUT som kan lastes ned fra AppStore eller Google Play Butikk. Søk opp "Kremtopper i Valdres 2020" (tilgjengelig kvelden før oppstartsdato).
  2. Når kravet til antall topper er fullført, kan du sende e-post med dato for besøk, vedlagt bilde av skiltet på toppen, navn og evt. medlemsnummer i DNT Valdres, samt alder for de under 16 år til kremtopper@dntvaldres.no

Dersom stolpen med skiltet mot formodning ikke står på toppunktet, godkjenner vi at du tar en selfi som viser hvor du er.

Det har desverre vært tekniske problem med DNT SjekkUt appen og innsjekkinger som er gjort i perioden 4. juni til 7. juli er dessverre forsvunnet. DNT Sentralt har jobbet på spreng for å finne igjen og gjenopprette innsjekkingene som er forsvunnet, men dessverre uten hell.
DNT Valdres vil godkjenne at de som har mistet registreringer i appen sender en e-post med en liste på hvilke topper dette gjelder ved Kremtoppjakt-slutt. Har du også et bilde, legg det ved.

Status på oppsetting av skilt for de med manuell registrering

Nå skal alle skilt for manuell registrering være på plass. Vennligst gi oss beskjed på kremtopper@dntvaldres.no dersom det er mangler eller skade, så oppdateres denne siden.

For hver av toppene finner du nedenfor:

• Kort beskrivelse av én adkomstrute (for enkelt to alternativ) til hver av toppene (vi gjør oppmerksom på at noen av toppene har flere vanlige ruter, og de som er kjent fra før går naturligvis den veien de kjenner eller foretrekker, men for å gjøre det enklest mulig for de som ikke har vært på toppene før har vi primært valgt ut én rute).
  • Ha alltid med kart og kompass som sikkerhet.
  • Kartutsnitt for én adkomstrute (blå pil) som viser hvordan du kommer til foreslått startsted (parkering) og en skisse på hvordan du når toppen (rød pil).

1-Madslangrudberget, nær Høljarast 473 moh (Etnedal)

1 km t/r, 200 høydemeter, 1 time t/r (grønn)

Fra toppen er det fin utsikt over jordbrukslandskapet i Sør-Etnedal. Den markerte elvesletta som er bygd opp av Etna danner grunnlag for et av de viktigste jordbruksområdene i Etnedal. For å hindre flomskader på jordbruksarealene ble elva kanalisert og rettet ut på midten av 50-tallet. Flere steder ser vi rester av det opprinnelige elveløpet som slynget seg over sletta. Under toppen ser vi det eldste bergflagget i Valdres, malt i 1897.

Madslangrudberget har fått navn etter Madslangrudgardene som ligger nedenfor mot Etna. Siste ledd i navnet (-rud) forteller oss at gardene ble ryddet i perioden mellom vikingtida og svartedauen. I denne perioden var det sterk økning i bosetningen særlig i Etnedal og Sør-Aurdal, noe som alle -rud navnene vitner om. Lenger nord i Valdres var mye av bosetningen på plass i løpet av jernalder og vikingtid.

Atkomst: Avkjørsel fra Fylkesvei 33 fra Tonsåsen på høyre side, rett før du kommer til Plassasvingen. Alternativt kan man parkere på den store grusplassen «Plassaberget» som ligger på nedsiden av veien. Det er blåmerket sti fra parkering og opp til berget. Stien går bratt oppover.

Et annet alternativ er å kjøre til Etna Familiecamping og parkere på gjesteparkeringen.

Turen starter ved trefiguren av «Bustenskjold». Følg grusvei «Skaffarplassvegen» 500m før du tar av til venstre på blåmerka stig. Følg stien opp til Fylkesvei 33, du krysser veien i nordre enden av grusplassen. Den blåmerka stien fortsetter opp på berget. Fra veien er det ca. 1 km opp.

Etter at du har tatt turen ut på Madslangrudberget, følger du stien litt tilbake og fortsetter videre oppover. Du kommer ganske raskt til et nytt utkikkspunkt der du ser nordover dalen. Følg blåmerket sti og merking videre tilbake til campingen. Stien kommer ned igjen ved parkeringen til klatrefeltet «Flaggfjell». Herifra krysser du Fylkesvei 33, går sørover forbi Flaggfjell kro og følger sti eller grusveien tilbake til Etna Familiecamping. Rundturen er 5 - 6 km, og tar rundt 1,5 - 2 timer pluss pauser.

Madslangerudberget
Madslangerudberget Foto: Ann Kristin Nysveen

2-Smørlifjellet, ved Kruk 1160 moh (Nord-Aurdal)

4 km t/r, 200 høydemeter, 1 – 1,5 timer t/r  (grønn)

Barnevennlig tur i slak stigning. Ved den store, forseggjorte varden på toppen er det fin utsikt både mot Jotunheimen og nære topper.

Atkomst: Kjør fra Leira opp Månobygda, så på bomvei opp til Pilset og videre til Sørre Smørlie. Liten parkeringsplass på venstre side ved hyttefeltet, ca. 2 km etter container. Stien starter i enden av en hyttevei inn til høyre. Svært tydelig sti som følges i jevn stigning til toppen.

​​​​​​​

Smørlifjellet
Smørlifjellet Foto: Julia Helgesen

3-Synet, ved Vaset/Gomobu 1137 moh (Nord-Aurdal)

3 km t/r, 90 høydemeter, 1 time t/r (grønn)

Bærer navnet sitt med rette, med fritt utsyn i alle retninger, mot alt fra høye Jotunheimtinder og ned til Strandefjorden ved Fagernes. Sikteskive på toppen samt bord og benker.

Atkomst:

Det er flere muligheter for å kjøre til startsted som gir kort og lett gåtur. Minst kjøring dersom du fra Ulnes kjører i retning Hippesbygde, og tar av til venstre (uskiltet bomvei) opp til stølen Einarset. En knapp kilometer etter stølen, ta inn til venstre på hyttevei. Snart mulighet for å parkere. Skilt/merking viser til tydelig sti (delvis blåmerket) mot toppen. Hold rett fram i stideler underveis.

Kanskje enklere å finne fram dersom du kjører til Vaset og videre opp til Gomobu (bomvei). Fortsett sørover, med fine utsyn over Stølsvidda, og forbi Valtjednstølen. I krysset 2 – 3 km seinere tas skarpt av til venstre, og kjør nordover drøye 4 km. Sidevei/hyttevei til høyre, parkeringsmulighet. Videre som over.

Synet
Synet Foto: Morten Helgesen

4-Ørneflag, sørøst for Vassfaret 1243 moh (Sør-Aurdal)

17 km t/r, 720 høydemeter, 5 – 6 timer t/r  (rød)

Dette er høyeste punkt i Sør-Aurdal kommune. Fjellet ligger helt sør i kommunen, sør for Vassfaret og nesten helt på grensa mot tidligere Buskerud fylke. Kan anbefales som kombinert sykkel/fottur.

Atkomst: Fra hovedveien gjennom Hedalen tar man av mot Vassfaret (skiltet). Etter hvert på bomvei inn til Bogbrua. Gode parkeringsmuligheter her. Vegen over brua og videre opp til Storekrakkoia er stengt med låst kjetting. Et godt tips er å bruke sykkel opp til koia, for det er mye tid å spare, ikke minst på hjemturen. Velger du å gå hele veien kan sti (skiltet) følges siste del opp mot koia.

Storekrakkoia (ubetjent), driftes av Ringerike Turistforening. Herfra på blåmerka sti i bjørkeskog, på bru over Fjellelva, og etter hvert innover i snaufjellet. Rett øst for toppen, ved skilt, tar sti/tråkk av til høyre. Delvis blå merking og sti (noe utydelig) går opp til ryggen nord for toppen. Følg så ryggen helt opp. Et annet alternativ er å følge hovedstien til du er litt forbi selve toppen. Et tråkk tar da av til høyre og opp lia, det følger så ryggen opp til toppvarden. For å få en liten runde kan du gå den ene ruta opp og den andre ned.

Ørneflag
Ørneflag Foto: Tor Harald Skogheim

5-Hollastølsfjellet, ved n. Fjellstølen 1175 moh (Sør-Aurdal)

Ca. 7 km t/r, 150 høydemeter, 2 – 2,5 timer t/r  (blå)

Lite besøkt topp i Fjellstølen-området, godt egnet også for familieturer. Ikke alle stier/tråkk er like tydelige eller merket, men ingen vansker med å finne fram.

Atkomst: Kjør fra Bagn via Reinli og Stavadalen. Videre bomvei, etter hvert gjennom det langstrakte hytteområdet nordre Fjellstølen. Kjør forbi store Sangevatnet til Øytjern, parkeringsmulighet i sørenden. Herfra går en sti/et tråkk mot toppen. Tråkket blir noe borte ei stund, men er tydeligere igjen høyere oppe på ryggen nordøst for høyeste topp.  Følg så stien over et markert toppunkt (1174 m) og sørover ryggen til hovedtoppen.

Et annet alternativ er å parkere noen hundre meter før Øytjern, ved skilt mot Sangeknatten og Hollastølsfjellet. Ganske tydelig sti til Sangeknatten, et fint utsiktspunkt. Herfra lite tydelig/manglende sti sørvestover mot Hollastølsfjellet. Følg høydedraget best mulig, stien blir tydelig høyere oppe på ryggen og mot toppen.

Hollastølsfjellet
Hollastølsfjellet Foto: Morten Helgesen

6-Mugnetinden, på Slettefjell 1737 moh (Vang)

Ca. 11 km t/r, 725 høydemeter, 5 – 6 timer t/r (blå)

Fjellet er det høyeste på sørsida av fjellsjøen Bygdin, og fra toppen er det fantastisk utsikt mot tindene vest og sør i Jotunheimen. Mot øst ser vi et snillere landskap nedover i Valdres, med vidder og topper, daler og bølgende, skogkledde åser.

Atkomst: Kjør Slettefjellvegen (bomveg) fra Beitostølen eller fra Vang. Turstart fra p-plass ved elva Mugna nær Mugnestølen. På høyre side av elva går godt merket sti (hvite V-er) slakt oppover i ca. 3 km, til Mugnebottjernet. Stien svinger til venstre mellom tjerna (gamle fangstgraver for rein her), og så i stigning, etter hvert noe slakere. Etter ca. 4 km kommer et stidele. Stien til høyre er brattest og mest krevende. Stien til venstre er også stedvis bratt, men mindre krevende. Fra ca. 4,5 km og til toppen går stien mest i steinur, tidlig på sommeren må gjerne noen snøfonner passeres.

Mugnetind
Mugnetind Foto: Jørgen Wangensteen

7-Mefjellet, ved Bygdin 1386 moh (Vang)

Ca. 3 – 4 km t/r, ca. 330 høydemeter, ca. 2 timer t/r (blå)

Flott topp med herlig utsyn vestover fjellsjøen Bygdin, mot Falketind og mot tindene nord for Bygdin. Turen hit kan gjerne legges opp som en runde, du går da tilbake gjennom heimre Fagerdalen.

Atkomst: Fra stor parkering ved Bygdinstøga/Fagerstrand følges tydelig sti opp på vestsida av bekken. Dette er samme sti som mot Synshorn, men litt før du kommer opp i Fagerdalen tar du av rett til venstre fra stien og følger ryggen oppover i retning mot Mefjellet. I bratta innunder den steile østveggen holdes det ut mot venstre til det går an å gå/småklyve opp mot toppen. Mindre bratt om du runder nesten helt ut mot sørsida. Turen opp tar ca. 1 time.

For å få til en runde kan du gå videre nordover ryggen på Mefjellet og ned i et markert skar sørøst for et tydelig toppunkt (ca. 1300 m). Akkurat i skaret ligger en godt bevart fangstgrav (reinsgrav).

Videre over det nevnte toppunktet, og så nedover mot nord og opp til merket sti (ikke inntegnet på kart). Følg stien østover dalen på nordsida av heimre Fagerdalstjernet, som har en fin sandstrand i østenden. Til slutt bratt ned igjen stien til Fagerstrand. Rundturen er ca. 6 km, og tar rundt 2,5 time pluss pauser.

Fra Fagerdalshøene mot Mefjellet
Fra Fagerdalshøene mot Mefjellet Foto: Tor Harald Skogheim

8-Skørsnøse, ved Tyinkrysset/Filefjell 1453 moh (Vang)

Ca. 5,5 km t/r, 500 høydemeter, 2,5 – 3 timer t/r (grønn)

En flott topptur der øst møter vest, med storslagen utsikt høyt over Otrøvatnet. Herfra ser vi majestetiske tinder i Jotunheimen, og de langstrakte fjella i Skarvheimen, med den karakteristiske Suletinden ikke langt unna.

Atkomst: Turstart der Grihamarstølen lå ved gamle E16, ca. 1,5 km etter Tyinkrysset, når en kommer østfra. Følg sti oppover bjørkeskogen. Stien går på østsiden av selve toppen, og runder denne når du er over skoggrensa og ser ned mot Tyinkrysset og alpinanlegget i sør. Siste oppstigning mot toppen er fra nord, med utsikt innover Bjørdalen, mot Bjørdøla og vatnet. Retur samme vei. Kartblad: Turkart 2599, Vang i Valdres 1:50.000.

Fra Skørsnøse mot Støgonøse. Otrøvatnet nede t.h.
Fra Skørsnøse mot Støgonøse. Otrøvatnet nede t.h. Foto: Tor Harald Skogheim

9-Gråkampen, ved Flyvatnet/Nøsen 1595 moh (Vestre Slidre)

7 – 9 km t/r, 640 høydemeter, 3 – 4 timer t/r  (grønn)

Markert toppunkt på det vide Storlifjell som strekker seg fra Storfjorden/Flyvatnet og nordover mot Helin og Smådalen i Vang. Herlig utsyn fra toppen mot fjell, store vatn og vide vidder.

Atkomst: Kjør fra E16 i Ulnes eller Røn til Vaset, og videre (bomvei) til 1 km før Nøsen Yoga og Fjellhotell. Til høyre på vegen mot Jaslangen/Bukono, etter 4 km her til venstre på bru over Buaråne. Kortest å gå med start fra Halvorstølen, litt på traktorvei og så sti oppover. Det blir ganske bratt etter hvert, og tidvis lite tydelig sti, men fint underlag oppover den lange, vide ryggen. Ved ca 1360 moh. står en markert, stor varde, herfra tydelig sti til topps. Siste del går i steinur, her ligger flere gamle dyregraver, etter fangst av villrein.

Alternativt utgangspunkt er å kjøre ca 1 km forbi avkjøringa mot Halvorstølen. Her er det skiltet stistart mot Gråkampen (også mulig å parkere ved grustak 100 meter lengre fram). Følg traktorvei til skilt og varde som markerer sti som tar av til venstre. Oppover i fjellet er det mange stier/tråkk, men fint å gå i jevn stigning (se ellers over).

Gråkampen
Gråkampen Foto: Morten Helgesen

10-Olberg, vete/krigsvarde 987 moh (Vestre Slidre)

4,5 km t/r, 130 høydemeter, 1,5 timer t/r (grønn)

Den gamle krigsvarden (veten) på Olberg ligger på en åstopp på vestsiden av Slidrefjorden, med fin utsikt mot Slidre og Slidrefjorden – og mot Mellane i Øystre Slidre. Pass på ved stupene nær toppen!

Det er 6 slike veter i Valdres, viktige kulturminner med en over 1000 år lang historie. I 1991 ble opplegget «Vardevandring i Valdres» startet, og i løpet av 20 år hadde 35.000 besøkt vetene.

Atkomst: Ta av fra E16 litt sør for Slidre sentrum, og kryss Slidrefjorden på Einangsbrue. Etter noen hundre meter krysses bygdevegen, og du tar oppover den bratte stølsveien mot Trollhøvd. Ca. 1 km etter Vikastølen tar du til høyre (skilt mot Olberg) og kommer rett etterpå til skiltet p-plass. Etter noen hundre meter tar sti av til høyre. Den kan være noe utydelig merket, men går etter hvert ut mot skrentkanten mot Slidrefjorden, og videre opp til varden. Et annet alternativ fra parkeringen er å følge veien videre, holde til venstre i første veidele og fortsette på traktorvei og så sti fram til toppen.

Olberg
Olberg Foto: Visit Valdres

11-Kjølafjellet, ved Yddin 1225 moh (Øystre Slidre)

Ca 6,5 km t/r, 275 høydemeter, 2 timer t/r  (blå)

Fin familietur i et lettgått terreng. Vidt utsyn, blant annet mot Jotunheimen og fjella i Vang/Vestre Slidre, mot nære stølsområde og vidder, og innover i Langsua nasjonalpark som ble opprettet i 2011.

Atkomst: Fra fylkesvei 51 i Heggenes tas av mot Robøle og Yddin. Etter ca 4 km til høyre inn på bomveg som går forbi Yddin Fjellstogo (nedlagt) til stor p-plass på Selstølshøgda. Evt. ta til venstre på sideveg 100 meter før, inn forbi ei hytte. Plass til noen få biler ved et skilt som markerer privat veg/ingen kjøring videre. Følg grusvegen ca 1 km oppover i glissen skog. Like etter en liten høyde over tregrensa tar tydelig sti av til venstre. Følg stien over flata, og så i slak stigning oppover. Et par flate partier underveis, og så til topps på Øystre Kjølafjellet.

Fra Kjølafjellet mot nørre Kjølen og Jotunheimen
Fra Kjølafjellet mot nørre Kjølen og Jotunheimen Foto: Tor Harald Skogheim

12-Nørdre Gluptinden, på Valdresflye 1555 moh (Øystre Slidre)

Ca. 15 km t/r, 520 høydemeter, ca. 3 - 4 timer  t/r (blå)

Toppen ligger øst på Valdresflye, og byr på flott utsyn mot en rekke av 2000-metertindene øst og nord i Jotunheimen. Dessuten tilbake mot Vinstervatnet, mot nærliggende tjern, og mot toppene sørover i Valdres. Hele turen går i snaufjellet, ha klær og utstyr til å takle dårligere vær.

Atkomst: Turstart ved stølen Urek like vest for Haugseter Fjellstue, ved fjellsjøen Vinstre. Hit kommer du ved å ta inn på Jotunheimvegen (bomveg) oppi bakkene 1 km etter Bygdin Høifjeldshotell. Fra krysset ca. 11 km til stølen Urek, lett å finne parkering her, evt ved fjellstua.

Følg tydelig sti på høyre side av Urekåne (DNT-stien mot Gjendesheim) opp bakkene, og så i lett viddeterreng med stadig finere utsyn. På høyde 1389 m, med Langeråkvatnet på venstre side, tar du skrått av til venstre fra stien og holder rett innover mot Nørdre Gluptinden. Det er litt bratt men ganske greitt å følge fjellryggen til topps. Følg samme rute tilbake.

Gluptinden
Gluptinden Foto: Tor Harald Skogheim
Krus - samleobjekt (premie i 2017)

Premiering:
Send inn, lever registreringene dine som nevnt over eller registrer elektronisk på appen DNT SjekkUT innen 6. oktober så er du berettiget til et flott krus med motiv fra en av toppene og årets logo.

I tillegg trekkes det ut tre flotte premier blant hhv. voksne og barn, sponset av Sport 1 på Leira.