Midt i august hadde Seniorgruppa 3 dagers tur til Liomseter (Langsua)

På veg opp Skeikampen
På veg opp Skeikampen Foto: Bjørn Vegard Johnsen

På turen inn mot Liomseter stoppa vi nokre km aust for Lenningen og følgde stigen opp mot Røssjøkollane.

Vi var litt spente på om vi ville finna parkeringsplass til alle bilane der stigen byrjar. Heldigvis gjekk det fint. Det var lite trafikk no rett etter at skulane hadde byrja att.

Røssjøkollane er eit flittig brukt turmål. Alle 6 er på over 1200 m.o.h. og ligg rundt det idylliske Røssjøkolltjernet (1193) søraust for Djuptjernskampen. Stigen opp dit er godt merka og relativt lett å gå.

Sidan det var lenge sidan frukost, rasta vi i den siste lia opp mot tjernet. Vi hadde ikkje tid til å gå stort lenger denne dagen. Men vi fekk flott utsikt frå ei høgd ved foten av den eine kollen.

Vel framme ved bilane etter 9 km fottur køyrde vi fram til Liomseter der vi installerte oss og gjorde oss kjent på plassen. Vi hadde ein fin start på 3-dagarsturen vår.

Dag 2. Etter frokost startet vi på gåturen, vi gikk først over en dal, før vi startet på stigningen mot Skyttabufjellet. Etter en lett stigning stoppet vi for å se hvordan det var best å gå opp mot Skeikampen, vi forlot stien til Haldorbu, og rett etter vi svinget av, fant vi en sti som gikk til Skeikampen, en topp med flott utsikt til alle kanter. Det var kraftig vind, vi fant et lunt sted litt nede, hvor vi spiste medbragt niste. Vi gikk samme vei tilbake til stien til Haldorbu, og fortsatte videre over høgderyggen med fin utsikt. Vi gikk til stien fortsatte ned i en dal, der snudde vi og gikk samme vei tilbake. Det ble god tid til en dusj før middag. Etter middag fortalte vertskapet litt om Liomseter.

Dag 3. Etter frokost pakket vi bilene og kjørte tilbake forbi Lenningen til Fjellheim, hvor vi startet turen til Spåtind. Det er en lettgått sti, etter første stigning kommer vi inn på T merket rute, lettkupert frem til den siste stigningen opp til platået. Den er litt brattere, men ikke så lang. Også denne dagen blåste det og vi fant en lun plass ganske tett på den siste oppstigningen og hadde lunsj der. På toppen ble vi ikke så lenge, da vinden var for kraftig, men vi fikk nytt utsikten, før vi vendte tilbake til lunsjplassen. Der hadde vi en stopp, før vi gikk samme vei tilbake til bilene og kjørte hjem.

Takk for hyggelig selskap og fine turer.