3 dagers tur på Hardangervidda i slutten av juli

Rauhelleren med Langesjøen
Rauhelleren med Langesjøen Foto: Nina Horn Steindebakken

Vi skulle ut på en 3 dagers fottur på Hardangervidda fra Ustaoset – Halne – Rauhellern – Heinseter – Tuva – Ustaoset. Turen, som startet 22. juli, gikk på merkede stier og lengden på turen er ca. 50 km. Dette området er forholdsvis lettgått, men kan være krevende i lengde.

På Halnekongen
På Halnekongen Foto: Christine Horn Nilsen

Vi var 13 personer som møtte på Ustaoset og vi tok bussen til Halne Fjellstugu. Etter en god lunsj tok vi båten Halnekongen over Halnefjorden til Skaupa. Vi gjorde oss klare og la i vei i jevnt tempo mot Rauhellern. Vi var heldige med været denne dagen, det var solskinn og litt vind. Utsikten var upåklagelig, vi så Hallingskarvet, Hardangerjøkulen og Hårteigen i det fjerne. Hårteigen er synlig over store deler av vidda og kalles derfor kongen av Hardangervidda. Vi krysset Store Nordmannsslepa og stidelet mot Stigstuv. Rauhellern ligger fint til ved Langesjøen hvor vi kunne ta en etterlengtet dusj og nyte en 3 retters middag.

Heinseter

Neste dag var målet Heinseter som ligger nordøst på vidda ved elva Heinelva. Vi startet turen etter en god frokost og gikk langs Langesjøen og videre langs elva Djupa. Vi brukte dagen og koste oss med mange pauser blant annet ved den gamle steinbua Sæltjønnlægeret som ligger idyllisk til ved Seltjønnbekken. Derfra var det ikke langt igjen til vi ankom Heinseter, en koselig hytte å være på.

Tuva
Tuva Foto: Tove Merethe Kristoffersen

Den siste dagen på Hardangervidda skulle vi gå til Tuva og videre ned til Ustaoset som er en strekning på ca. 22 km. Turen begynte slakt oppover og opp gjennom skaret mellom Store Grønenuten og Grasnuten. Dette var den lengste etappen på turen og vi hadde lagt inn en god lunsj og en stopp på Tuva turisthytte. Fra Tuva gikk vi i slakt terreng før stien gikk bratt nedover til Ustaoset og vi var ved veis ende for denne gang. Litt regn fikk vi, men en fornøyd gjeng etter en flott tur på Hardangervidda.

Turen var et samarbeid mellom DNT Valdres og DNT Telemark.